Hukuk İşleri Genel Müdürlüğü
Page 20 - Most Final -Ombudsman Yayını -29 Jan 2021
P. 20

5.  Devletler, bu İlkelere tam olarak uyan, kurumu güçlendiren ve ülkedeki
              insan haklarının ve temel özgürlüklerin korunma ve geliştirme düzeyini
              artıran modelleri benimseyeceklerdir.

              6.  Ombudsman,  Kurumun  yetkisini,  tarafsızlığını,  bağımsızlığını  ve
              meşruiyetini  mümkün  olan  en  üst  düzeyde  güçlendiren  prosedürlere
              uygun olarak seçilir veya atanır.
              Ombudsman  tercihen,  uygun  bir  nitelikli  çoğunlukla,  Parlamento
              tarafından seçilir.

              7. Adayların  seçim  prosedürü,  kamuya  açık  bir  çağrı  yapılmasını
              içerecek, kamuya açık, şeffaf, liyakate dayalı ve nesnel olacak ve kanun
              ile düzenlenecektir.

              8. Ombudsman olarak atanma kriterleri, uygun niteliklere sahip çok çeşitli
              kişileri  aday  olmaya  teşvik  edecek  kadar  geniş  çaplı  olmalıdır.  Temel
              kriterler;  yüksek  ahlaki  karakter,  dürüstlük  ve  insan  hakları  ve  temel
              özgürlükler alanındakiler de dâhil olmak üzere uygun mesleki uzmanlık
              ve deneyime sahip olunmasıdır.

              9. Ombudsman, görev süresi boyunca, bağımsızlığı veya tarafsızlığı ile
              bağdaşmayan siyasi, idari veya mesleki faaliyetlerde bulunmayacaktır.
              Ombudsman ve personeli, öz düzenleyici etik kurallarına tabi olacaktır.

              10.  Ombudsmanın görev süresi, atama organının görev süresinden daha
              uzun olacaktır. Görev süresi tercihen tek bir dönemle sınırlı olacak ve
              yeniden seçilme imkânı bulunmayacaktır. Her hâlükârda, Ombudsmanın
              görev süresi yalnızca bir kez yenilenebilecektir. Tek görev süresi, tercihen
              yedi yılın altında olmayacaktır.

              11. Ombudsman, yalnızca yasayla açıkça belirlenen, kapsamlı ve makul
              koşullara tabi olarak görevden alınacaktır. Bunlar, yalnızca dar bir şekilde
              yorumlanacak  olan,  "yetersizlik"  veya  "görevin  gereklerini  yerine
              getirememe", "uygunsuz davranış" veya "suistimal" gibi temel kriterlerle
              ilgili  olacaktır.  Parlamentonun  kendisi  tarafından  veya  Parlamentonun
              talebi  üzerine  bir  mahkeme  tarafından  görevden  alınma  için  gereken
              meclis  çoğunluğu,  göreve  seçilme  için  gerekli  olan  çoğunluğa  eşit  ve
              tercihen  bundan  daha  yüksek  olacaktır.  Görevden  alma  prosedürü
              kamuya açık, şeffaf ve yasayla düzenlenmiş olacaktır.







                                                19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25